Nu exista o limita a numarului celor care pot deveni mari antreprenori. Nu ai nevoie neaparat de o diploma, o groaza de bani in banca sau chiar de o experienta in afaceri pentru a incepe ceva ce ar putea deveni un succes major.
Vezi in continuare 10 pasi care te vor ajuta sa intri in lumea antreprenorilor si cu ajutorul carora iti vei da seama daca vrei sa faci asta cu adevarat sau nu, potrivit Entrepreneur.
Ghid complet pentru inceperea unei afaceri
1. Evalueaza-te
De ce vrei sa incepi o afacere? Odata ce stii motivul, ar trebui sa iti dai si mai multe intrebari pentru a afla care este tipul de afaceri pe care ai vrea sa o incepi si daca ai necesarul pentru aceasta.
- Ce aptitudini ai?
- Care este pasiunea ta?
- In ce domeniu ai o expertiza?
- Cati bani iti permiti sa cheltuiesti, stiind ca majoritatea startup-urilor esueaza?
- Care este capitalul de care ai nevoie?
- Ce stil de viata vrei sa traiesti?
- Esti sigur ca vrei sa devii antreprenor?
Fii brutal de sincer cu raspunsurile tale.
2. Gandeste-te la o idee de business
Ai deja o idee de afacere extraordinara? Daca da, felicitari, poti trece la urmatorul punct. Daca nu, incepe un brainstorming pentru a gasi o idee buna. Cateva indicatii pentru un braistorming eficient ar putea fi:
- Intreaba-te ce urmeaza. Ce tehnologii noi pot aparea in curand si cum vor schimba acestea peisajul de afaceri?
- Remediaza ceva ce te deranjeaza. Oamenii ar prefera sa acoperi o necesitate decat sa aduci ceva aditional unui domeniu fara probleme. Daca afacerea ta ajuta oamenii intr-un fel sau altul, ai un motiv in plus sa lupti pana la capat.
- Aplica abilitatile tale intr-un domeniu nou. Multe companii si industrii fac lucrurile intr-un anumit fel, pentru ca asa au facut intotdeauna. In acest caz, o perspectiva noua poate face o diferenta mare.
- Foloseste o abordare mai buna, mai ieftina si mai rapida. Daca ideea ta de afaceri nu este una complet noua, analizeaza piata in acest moment si concentreaza-te asupra modului in care poti crea ceva mai bun, mai ieftin si mai rapid.
Incearca sa participi la cat mai multe evenimente la care merg si alti antreprenori, pune-le intrebari si cere-le sfaturi sau metode care au avut succes pentru ei. Totodata, te poti inspira citind aceste carti de antreprenoriat.
3. Analizeaza piata
Mai face cineva deja ceea ce vrei sa incepi tu? Daca nu, exista vreun motiv bun? Incepe sa cercetezi potentialii concurenti sau parteneri din piata, iar atunci cand faci analiza de piata ar fi bine sa nu faci urmatoarele trei greseli pe care oamenii le fac frecvent:
- Folosesc numai cercetari secundare.
- Folosesc numai resurse online.
- Studiaza doar persoanele pe care le cunosc.
4. Obtine feedback-uri
Lasa-i pe oameni sa interactioneze cu produsul sau serviciul tau si vezi reactia lor. O alta privire poate ajuta la evidentierea unei probleme pe care ai fi ratat-o. In plus, acesti oameni vor deveni primii sustinatori ai afacerii tale, mai ales daca ii vei asculta si vor avea un feedback pozitiv asupra produsului/serviciului tau.
Sase pasi pentru gestionarea feedback-ului
- Corpul tau va fi cel mai probabil emotionat atunci cand va primi primul feedback si s-ar putea sa nu accepte cu usurinta parerile negative. Acorda ceva timp si analizeaza cu atentie tot ceea ce ai auzit.
- Incepe prin a spune “multumesc”. Persoanele care iti ofera un feedback negativ nu se vor astepta sa le multumesti pentru acest lucru, dar facand asta le vei demonstra ca le respecti si le vei incuraja sa fie sinceri in viitor.
- Fii dispus sa porti coversatii mai lungi cu clientii tai. Afla de ce le place sau nu le place ceea ce faci. Cum ai putea sa o faci mai bine? Care ar fi solutia mai buna?
5. Fa-o oficial
Pregateste toate aspectele juridice din timp. In acest fel, nu trebuie sa iti faci griji cu privire la faptul ca cineva iti “fura” ideea, distruge un parteneriat sau iti creeaza probleme la care nu te-ai fi asteptat. Cateva aspecte de care sa tii cont:
- Structura companiei (corporatie sau parteneriat);
- Nume de afacere;
- Inregistrarea afacerii;
- Coduri fiscale;
- Licenta;
- Cont bancar necesar;
- Marci comerciale cu drepturi de autor sau brevete.
6. Scrie un plan de afacere
Un plan de afaceri reprezinta descrierea modului in care va evolua afacerea ta. Iata cateva sugestii pentru planul tau:
- Pagina de titlu. Incepe cu denumirea afacerii tale, ceea ce este mai greu decat pare. Acest articol te va ajuta sa eviti greselile obisnuite pe care le fac unii antreprenori cand aleg numele companiei. Mai multe detalii despre cum sa iti alegi numele perfect pentru compania ta poti gasi aici.
- Rezumatul planului. Acesta ar trebui sa fie un rezumat cu ceea ce include planul, precum descrierea companiei, problema pe care o rezolva afacerea, solutiile si de ce acum.
- Descrierea activitatii. Ce fel de afacere vrei sa incepi? Cum arata industria? Cum va arata in viitor?
- Strategii de piata. Care este publicul tau tinta pe piata si cum poti vinde cel mai bine pe aceasta piata?
- Analiza competitiva. Care sunt avantajele si slabiciunile concurentilor tai? Cum vei fi mai bun decat ei?
- Plan de proiectare si dezvoltare. Care este produsul sau serviciul tau si cum il vei dezvolta? Apoi creaza un buget pentru acel produs sau serviciu.
- Operatiuni si plan de gestionare. Cum va functiona afacerea zilnic?
- Factori financiari. De unde vin banii? Cand? Cum? Ce fel de proiecte ar trebui sa creezi si ce ar trebui sa iei in considerare?
Pentru fiecare intrebare poti scrie intre una si trei pagini. Retine ca planul de afaceri este un document viu si ca odata cu trecerea timpului afacerea va creste si il vei actualiza.
7. Finantare pentru afacerea ta
Sunt mai multe modalitati prin care poti obtine resursele de care ai nevoie pentru a incepe o afacere. Inainte de a lua o decizie privind acest lucru, ar fi bine iei in considerare propriile resurse, circumstantele si stilul de viata pentru a afla care ar fi cea mai buna alegere pentru tine.
- Incearca sa incepi afacerea cu banii pe care ii ai, chiar daca ar putea dura mai mult sa te dezvolti, dar partea buna este ca iti vei controla propriul destin.
- Poate nu este cea mai buna ideea sa faci business cu prietenii sau familia, dar daca exista posibilitatea de a imprumuta bani de la cineva cunoscut, atunci ar trebui sa iei si asta in considerare.
- O alta resursa de finantare pot fi programele pentru intreprinderi mici organizate de diferite institutii. Cauta astfel de informatii si vezi ce oportunitati poti gasi.
- Finantarea prin business angels poate fi o alta varianta pentru tine.
- Totodata, poti solicita un imprumut bancar.
8. Dezvolta produsul sau serviciul
Atunci cand incepi dezvoltarea produsului sau serviciului trebuie sa te concentrezi pe doua lucruri: simplitate si calitate. De asemenea, sper ca esti constient ca vei avea nevoie de o echipa pentru a face lucrurile cum trebuie, pentru ca oricat de mult nu ai vrea sa economisesti bani, nu vei reusi sa le faci pe toate singur.
Cand produsul/serviciul este pregatit si vrei sa externalizezi unele sarcini, asigura-te ca pastrezi controlul asupra produsului si invata cat mai multe despre el. Daca lasi partea de dezvoltare unei alte persoane sau unei firme fara supraveghere, este posibil sa nu obtii lucrul pe care ti l-ai imaginat.
9. Construieste o echipa
Pentru a ajunge la un nivel mai inalt, va trebui sa imparti sarcinile cu alte persoane. Indiferent daca ai nevoie de un partener, de un angajat sau de un agent independent, aceste trei sfaturi te pot ajuta sa faci alegerea potrivita:
- Spune cu exactitate care sunt obiectivele companiei. Asigura-te ca toata lumea intelege viziunea si rolul in cadrul misiunii companiei inca de la bun inceput.
- Urmeaza protocoalele de angajare. Cand incepi procesul de angajare, trebuie sa iei in considerare multe lucruri.
- Stabileste o cultura puternica a companiei si nu uita de atmosfera pozitiva care ar trebui sa fie prezenta la birou.
10. Gaseste o locatie
In acest caz, iti vei stabili prioritatile in functie de necesitati si aceste indicatii te vor ajuta sa iei o decizie:
- Stilul de functionare. Fii sigur ca locatia pe care ai ales-o este potrivita cu stilul si imaginea companiei.
- Date demografice. Analizeaza care sunt clientii tai si cat de important este sa fii aproape de ei. De exemplu, daca vrei sa ai un magazin care se bazeaza pe comunitatea locala, acest lucru este vital.
- Trafic pietonal. Daca ai nevoie ca oamenii sa vina in magazinul tau, trebuie sa fii sigur ca acesta este usor de gasit.
- Accesibilitate si parcare. Biroul tau ar trebui sa fie accesibil, pentru ca nu vrei sa-ti pierzi clienti doar pentru ca nu au unde sa parcheze.
- Competitie. In unele cazuri sa ai concurenti in apropriere poate insemna un lucru bun, dar alteori – nu. Facand un studiu de piata iti vei da seama care este cea mai buna alegere.
- Imaginea companiei. Strada si zona pe care ai ales-o reflecta imaginea pe care ti-ai dorit-o?
- Infrastructura cladirii. Inainte de a alege locatia asigura-te ca spatiul va raspunde tuturor nevoilor.
- Chirie, utilitati si alte costuri. Inchirierea unui spatiu este cea mai mare cheltuiala pentru facilitati, dar verifica si utilitatile, pentru ca nu vrei sa-ti faci bugetul cu un pret si sa realizezi mai tarziu ca e unul mai mare.
Good luck!
Tags: afaceri, antreprenori, business, companii, firma, ghid, sfaturi