Încă din 2014, celebrul rapper american Jay-Z face o campanie de promovare pentru marca de şampanie „Armand de Brignac”, prezentând-o peste tot ca fiind „copilul său”.
Totuşi, acest vin spumant ce provine din satul Chigny-les-Roses (situat în departamentul Marne, regiunea viticolă Champagne) este, elaborat tot de către familia Cattier. Care e, de fapt, adevărul?
Intervievat de către revista „Le Figaro Vin”, Philippe Bienvenu – directorul comercial Cattier, precizează: „Nu am fost cumpăraţi de către Jay-Z.
Acesta doar a preluat controlul asupra companiei americane „Sovereign Brands”, distribuitor exclusiv al mărcii „Armand de Brignac”, o marcă de şampanie „haut de gamme”, creată de către familia Cattier, în 2006”.
Cum s-a născut „Armand de Brignac”
Povestea acestei şampanii a început în anii ’50, când Nelly Cattier, mama lui Jean-Jacques Cattier – actualului preşedinte al companiei, a avut ideea de a crea un nou „cuvée”, pe care l-a botezat „Brignac”.
Mult mai târziu, pe la începutul anilor 2000, şampania a fost redenumită „Armand de Brignac”, pentru a evita confuzia cu satul franţuzesc omonim din regiunea Corrèze.
În 2006, iese pe piaţă prima ediţie a şampaniei „Armand de Brignac”, cu un design extravagant, inspirat de André Courrèges – inventatorul minijupei. Sticla e îmbrăcată într-o folie de aluminiu turnată sub vid şi acoperită cu un lac colorat, peste care este aplicat, ca un blazon, un as de pică realizat din bronz platinat.
Importată peste ocean prin intermediul firmei de distribuţie „Sovereign Brands”, şampania „Armand de Brignac” ajunge repede pe placul americanilor bogaţi, care fac o adevărată pasiune pentru această sticlă ţipătoare şi încărcată cu „brizbrizuri”, pe care o vor reboteza „Ace of Spades”. Evident că şi preţul este unul pe măsură: 300 $ butelia de 750 ml.
Dacă despre ambalaj s-au spus destule, despre conţinut se ştie ceva mai puţin. Tot Philippe Bienvenu – directorul comercial Cattier, explică: stilul „Armand de Brignac” este unul clasic şi se declină în mai multe variante – un „brut doré” (85% din producţie), un „brut rosé” şi un „blanc de blancs” (100% Chardonnay), la care se va adăuga, în curând, un „blanc de noirs” (100% Pinot Noir).
Toate „vinurile bază” sunt asamblaje din trei ani de recoltă diferiţi, din clasele „grand cru” şi „premier cru”, maturate 12 luni în stejar franţuzesc. „Generoasă, bine structurată, fructată, cremoasă şi cu note de lemn”, aşa descrie Philippe Bienvenu şampania „Armand de Brignac”.
O gafă de PR a concurenţei, speculată de către „Armand de Brignac”
Chiar dacă, la nivelul cunoscătorilor avizaţi, „Armand de Brignac” a fost recunoscută, încă de la lansare, ca o şampanie de clasă internaţională, printre consumatorii obişnuiţi, popularitatea ei a fost una moderată, preţul fiind, cu siguranţă, unul dintre motive.
Ascensiunea fulminantă a brandului „Armand de Brignac” a fost declanşată, paradoxal, de o gafă de PR „comisă” de către Frédéric Rouzaud, managerul celebrei case de şampanie „Roeder” – producătorul nu mai puţin celebrei mărci „Cristal”.
Acesta a declarat unui jurnalist, în ianuarie 2006, că „priveşte cu circumspecţie pasiunea unor cântăreţi americani de hip-hop pentru casa Roeder”. Întrebat, de către acelaşi jurnalist, dacă nu crede că asocierea dintre şampania „Cristal” şi stilul de viaţă al rapperilor ar putea dăuna mărcii, Rouzaud răspunde: „E o întrebare pertinentă, dar ce putem face? Nu putem interzice nimănui să ne cumpere şampania”.
Jay-Z a fost atât de enervat de declaraţia managerului de la Roeder, încât a decis să reacţioneze public, făcând, cu această ocazie, o nesperată reclamă şampaniei „Armand de Brignac”.
In videoclipul „Show Me What You Got”, filmat în 2006 la Monte-Carlo, rapperul american refuză ostentativ o sticlă de şampanie „Cristal” şi declară „Armand de Brignac” ca fiind băutura sa favorită. „Un veritabil big-bang pentru Cattier. Nu ne-am aşteptat la o asemenea lovitură de imagine!”, mărturiseşte, fără ocolişuri, Philippe Bienvenu.
Jay-Z investeşte în „Armand de Brignac”
În 2008, Jay-Z se întâlneşte cu familia Cattier la Festivalul de Film de la Cannes şi primeşte invitaţia de a vizita domeniul şi crama lor din Champagne. În 2010, însoţit de celebra sa soţie, Beyoncé, rapperul ajunge, în sfârşit, la Chigny-les-Roses. Nimeni nu ştie ce s-a discutat la această întâlnire, dar, patru ani mai târziu, în schimbul unei oferte „de nerefuzat”, grupul american de distribuţie „Sovereign Brands” cedează pachetul majoritar lui Jay-Z.
Tranzacţia s-a desfăşurat, de fapt, între doi cetăţeni americani, iar rapperul din Brooklyn, pe numele său adevărat Shawn Corey Carter, a investit în „Armand de Brignac” o sumă, neconfirmată oficial, de 30 milioane de dolari. Familia Cattier nu poate decât să se felicite: vânzările „Armand de Brignac” au crescut de cinci ori, de la 20.000 la 100.000 de sticle pe an, iar Jay-Z declară că doreşte să ducă vânzările la 300.000 de sticle anual.
Cât despre producerea şampaniei, aceasta rămâne în continuare, integral, afacerea familiei Cattier. E interesant de notat că „Asul de pică” reprezintă doar 10% din producţia cramei din Chigny-les-Roses. Prin urmare, în fiecare an, în beciurile situate la 30 de metri adâncime sub satul Chigny-les-Roses, circa 1 milion de sticle de şampanie aşteaptă, răbdătoare, să vadă lumina zilei.
Tags: Armand de Brignac, Jay-Z, sampanie, vin spumant