Smarter_way_USA

Ce sunt criptomonedele? Cum cumperi Bitcoin, Ethereum, Ripple

23/01/2018 | #crypto, Recomandari | 5,831 views

Cum pot să investesc în criptomonede? Ce este un ICO? Ce este un wallet? Când este cel mai bun moment să cumperi? Care este diferenţa dintre un portofoliu de acţiuni şi un portofoliu de criptomonede? Răspunsurile la cele mai frecvente întrebări cu care se confruntă investitorii atunci când vor să cumpere criptomonede şi să îşi transforme monedele virtuale în bani reali.

Investiţia în criptomonede este una dintre cele mai profitabile variante de investiţii din lume. Surpriza vine însă din faptul că nu bitcoin este cea mai profitabilă alegere, ci criptomonedele care urmează să fie lansate, prin intermediul procedurii de ICO (Initial Coin Offering). Investiţia într-o criptomonedă nouă poate avea randament chiar şi de 425.000%.

Piaţa criptomonedelor depăşeşte 500 de miliarde de dolari, iar investitorii de pretutindeni caută posiblităţi de a accesa o felie din noul „El Dorado” al lumii.

Specialiştii prezenţi la evenimentul „Fenomenul Cryptocurrency în 2018”, organizat de companiile IntelDev Technologies şi Omega House, susţin că investiţia într-o criptomonedă nouă, care se lansează acum poate avea un randament mai mare decât investiţia într-o criptomonedă deja existentă, precum bitcoin sau ethereum.

Puteti investi in crypto prin platformele:

Cryptoasset investing is highly volatile and unregulated in some EU countries. No consumer protection. Tax on profits may apply.

Cum poţi să investeşti în criptomonede?

Investiţia în criptomonede se poate face în două moduri: Cumpărarea unei criptomonede care a fost deja lansată sau investiţie în lansarea unei criptomonede noi – ICO (Initial Coin Offering).

În primul caz, investiţia se face prin intermediul exchange-urilor. Pentru a putea accesa un astfel de exchange, utilizatorul trebuie să îşi creeze un wallet ( portofel virtual), care poate fi accesat de către utilizator printr-un cod unic, denumit cheie privată. Potrivit noilor reglementări, denumite AML (Anti Money Laundering – împotriva spălării de bani), platformele ar trebui să aibă date despre despre clienţi – KYC (Know Your Customer – cunoaşte-ţi clientul).

Unele platforme de exchange, la crearea wallet-ului cer o poză cu cartea de identitate, şi realizarea unei fotografii de tip „selfie” în care utilizatorul trebuie să ţină cardul bancar în mână, lăsând la vedere ultimele 4 cifre de pe card, pentru a dovedi că este al său. Nu toate platformele se conformează acestor reglementări.

După ce acest proces de identificare este complet, utilizatorii pot începe să cumpere monede cu bani fiat.  A doua variantă de investiţie, este cea într-o monedă digitală care urmează să se lanseze – procedură numită ICO.

Ce este un ICO?

ICO-urile (Initial Coin Offering) reprezintă corespundentul IPO-urilor, adică al listărilor la bursă, şi este utilizat pentru a strânge capital în vederea lansării unei noi monede digitale.

Peste 3,4 miliarde de dolari au fost investiţi în 211 ICO-uri lansate cu succes în anul 2017.

ICO-ul este un proces în 3 etape prin care compania dă ocazia posibililor investitori să achiziţioneze criptomonede, pentru a-şi atinge două praguri de capitalizare denumite „Softcap” şi „Hardcap”.

Softcap-ul este primul prag de capital pe care, potrivit specialiştilor, majoritatea ICO-urilor îl ating fără probleme, iar Hardcap-ul reprezintă pragul total de capitalizare pe care îşi doreşte compania să îl acumuleze pentru moneda digitală ce urmează a fi lansată.

Prima etapă din cele trei este denumită „Private sale”. În aceasta, o serie de investitori autorizaţi şi de jucători mari discută cu echipa din spatele criptomonedei şi ajung să fie primii care investesc în respectiva monedă digitală.

În etapa următoare, cea de „Pre-sale”, îşi poate rezerva oricine un număr de monede digitale, printr-un „contract în alb”. Nu toate ICO-urile fac rezervări.

A treia etapă este cea de „Crowdsale” în care oricine poate achiziţiona, acesta fiind momentul în care se lansează practic ICO-ul.

„Sunt unele ICO-uri care închid perioada de Crowdsale în 30 de secunde, pentru că sunt foarte bune, au proiecte foarte bine şi foarte multă lume se înghesuie să cumpere”, a spus Vlad Stoica, specialist în criptomonede, care a investit în peste 200 de ICO-uri.

Sunt puţine ICO-uri care permit investiţii direct în fiat. Majoritatea acceptă bitcoin sau ethereum. ICO-urile funcţionează pe principiul de „smart contract” al ethereum, ceea ce înseamnă că atunci când se lansează moneda, investitorii din private sale şi din pre-sale primesc monede automat în schimbul monedelor pe care le-au investit.

Când o monedă se lansează, ea nu se listează automat pe exchange-uri. Acest proces durează, potrivit specialiştilor.

Pentru majoritatea investitorilor, ICO-urile s-au dovedit a fi cele mai profitabile moduri de a investi în piaţa de criptomonede. Potrivit statisticilor, moneda ethereum s-a lansat la preţul de 0,314 dolari, randamentul investiţiei ajungând 2 ani mai târziu la 340.000%.

De asemenea, criptomoneda NEO s-a lansat la preţul de 0,03 dolari, ajungând astăzi la un ROI de 425.000%.

Criterii de investiţie în ICO-uri

Se lansează zeci de ICO-uri în fiecare săptămână, iar majoritatea investitorilor caută diferite criterii de diferenţiere pentru a specula care dintre acestea vor fi de succes.

„Unul dintre cele mai importante criterii este echipa. Atunci când vezi că în spate este o echipă bună, cu CV-uri impresionante, ştii că îţi încredinţezi banii pe mâna cuiva experimentat”, a atras atenţia Vlad Stoica.

Un alt criteriu important este marketingul proiectului. Specialiştii spun că un marketing realizat în mod profesionist este la fel de important ca şi o echipă bună.

„Să nu credeţi niciodată pe cuvânt pe cineva care vă spune că un ICO va fi de succes. Nu contează dacă vă e mamă, tată, frate sau soră. Mereu trebuie să faceţi o investigaţie pe cont propriu şi să urmăriţi CV-urile membrilor echipei. Trebuie să fiţi atenţi pentru că există şi fraude. Au fost ICO-uri care aveau în spate profiluri false de Linkedin şi după ce au strâns bani, au închis totul şi au dispărut cu banii investitorilor”, a avertizat Stoica.

Un alt criteriu important este reprezentat de ideea din spatele proiectului. Fiecare ICO „vinde” o promisiune, aceea că va fi utilizat într-o zi în cadrul unei activităţi sau pe o anumită piaţă.

Spre exemplu, un ICO lansat recent pentru o monedă digitală denumită WaBi, promite spre exemplu, o platformă ce se ocupă cu combaterea bunurilor contrafăcute produse pe pieţele asiatice.

Investitorii trebuie să verifice, nu în ultimul rând, fişierul listat pe website-ul ICO-ului numit „white paper”.

Acest document conţine o descriere a tehnologiei de blockchain din spatele proiectului, a arhitecturii proiectului şi a interacţiunii acestuia cu utilizatorii, precum date de pe piaţă şi predicţiile de creştere pentru respectiva criptomonedă.

De asemenea, în acest document sunt înscrişi membrii echipei, investitorii şi advizorii. Advizorii sunt cei care ghidează strategia monedei în piaţă.

Ce este wallet-ul şi cum poţi să îl securizezi?

Wallet-ul reprezintă primul pas pentru a intra în lumea criptomonedelor. Acesta este un portofel electronic, iar accesarea lui se face prin intermediul unui cod, care repezintă cheia privată a utilizatorului.

În momentul în care accesezi un exchange şi introduci cheia privată a wallet-ului, acesta ajunge practic în mediul online şi devine astfel vulnerabilă la atacuri cibernetice.

Mihai Teodosiu a povestit o întâmplare legată de un exchange pe care l-a folosit şi care i-a expus cheia privată la vulnerabilităţi. „Câteva ore mai târziu am văzut cum mi-a fost hack-uită cheia privată şi mi-au fost furate criptomonede”.

Dezvoltatorii de hardware au căutat soluţii şi au  gândit sisteme mai sigure (ex: Nano Ledger S – acesta funcţionează ca un stick de memorie care stochează cheia privată. Când introduci acest device în computer, poţi folosi cheia stocată ca să accesezi wallet-ul, însă ea nu ajunge în mediul online, ceea ce înseamnă că rămâne protejată şi nu este vulnerabilă la atacuri cibernetice)

În cazul în care un utilizator îşi pierde cheia privată, nimeni nu îi poate reda accesul la ea, iar acel wallet va deveni inaccesibil.

Când este cel mai bun moment să cumperi?

„Nu vindeţi când piaţa e jos. Atunci e momentul să cumpăraţi”, este unul dintre sloganurile principale ale investitorilor specializaţi în criptomonede.

În momentul în care un anunţ influent din orice colţ al lumii sperie investitorii neinformaţi, care încep să vândă, preţul scade foarte mult şi oferă ocazia investitorilor de a obţine un profit mare din criptomonede deja lansate pe piaţă.

Spre exemplu, miercuri, 17 ianuarie, toate criptomonedele erau în scădere cu cel puţin 20%, iar joi, 18 ianuarie, aceleaşi criptomonede erau în creştere cu cel puţin 15%. Un investitor care a intrat în piaţă miercuri, a doua zi avea deja randament de 15%-50%, în funcţie de criptomoneda în care ar fi investit.

Cea mai populară criptomonedă

Bitcoin a devenit cea mai populară criptomonedă, fiind locul 1 în privinţa capitălizării de piaţă, potrivit platformei coinmarketcap.com. Valoarea ei la ora redactării materialului este de 10.300 de dolari, la o capitalizare de piaţă de 173,8 miliarde de dolari.

În acest moment, sunt emişi în piaţă 12,5 bitcoini la fiecare 10 minute, iar ultimul bitcoin va fi emis în anul 2140.

Începând de la linii aeriene, hoteluri, şcoli şi până la dezvoltatori imobiliari, bitcoin îşi face intrarea în pieţele de retail ale lumii ca monedă de schimb.

Criptomoneda cu cea mai rapidă creştere în popularitate

Criptomoneda Ripple a fost considerată în urmă cu o lună „următorul bitcoin”, datorită creşterii impresionante, de la 0,25 de dolari la 3,16 dolari în doar două săptămâni.

Popularitatea monedei Ripple a venit în urma anunţurilor făcute de unii jucători mari din pieţele financiare ale lumii, precum UBS şi MoneyGram, care plănuiesc să utilizeze moneda digitală în propriile lor servicii şi produse.

La momentul redactării materialului, moneda Ripple valorează 1,24 de dolari la o capitalizare de piaţă de 48,2 miliarde de dolari.

Diferenţa dintre un portofoliu de acţiuni şi un portofoliu de criptomonede

Trading-ul pe piaţa criptomonedelor necesită în primul rând „managementul emoţiilor”, o doză mare de răbdare, toleranţă la risc, cunoştinţe macroeconomice şi analiză tehnică a graficelor.

Unii specialişti sunt de părere că analiza graficelor este importantă, însă nu la fel de relevantă ca şi în cazul pieţei bursiere, deoarece volatilitatea este mult mai ridicată şi piaţa este mult mai sensibilă.

„O monedă nou lansată oferă doar promisiunea că va fi utilizată în mai multe moduri. Investiţia în criptomonede nu reprezintă achiziţie de acţiuni”, a spus Teodosiu.

Dacă în cazul investiţiilor pe piaţa bursieră există multe reglementări şi diferite instituţii care garantează siguranţa investiţiei, în cazul criptomonedelor nu există garanţii, de aceea este foarte importantă o analiză temeinică înainte de a investi.

„Nu investiţi decât bani pe care vă permiteţi să îi pierdeţi”, a adăugat acesta.

Piaţa este condusă de două emoţii: lăcomie şi frică

Piaţa criptomonedelor este volatilă şi vulnerabilă, iar aceste slăbiciuni vin cel mai mult din lipsa de educaţie a celor care devin investitori din entuziasm, fără a se documenta înainte, şi ajung să fie ghidaţi de frică în cazul unui picaj.

Fluctuaţiile de preţ din cauza dezechilibrului dintre cerere şi ofertă, vizibil pe orice piaţă, este mult mai evident în cadrul criptomonedelor pentru că totul se poate schimba în câteva zeci de minute. Această piaţă este condusă de două emoţii: lăcomie şi frică.

„Nu vindeţi când piaţa e jos, aşa cum a fost miercuri. Acela este un moment bun să cumpăraţi”, a spus fondatorul IntelDev Technologies, companie care oferă educaţie şi consultanţă în domeniul criptomonedelor şi al blockchain-ului.

După fiecare prăbuşire a pieţei, ghidată de frică, urmează un boom ghidat de lăcomie. Sunt două exemple clare în piaţă, iar specialiştii se referă la ele ca – septembrie 2017 şi ianuarie 2018. În septembrie, la fel ca şi în ianuarie, o serie de ştiri care transmiteau o posibilă dorinţă din partea unor state de a reglementa piaţa criptomonedelor, a speriat investitorii care au vândut cât de repede au putut.

După ce a trecut această perioadă, investitorii au devenit lacomi şi au crescut cererea, care a dus la o creşteri de până la 50% pentru unele monede.

„Este ca un bulgăre de zăpadă care odată ce a fost generat se rostogoleşte şi devine din ce în ce mai mare”, adaugă el.

Niciun guvern nu poate interzice/elimina bitcoin total

„Niciun guvern nu poate interzice sau elimina total bitcoin deoarece acesta reprezintă o tehnologie. Autorităţile pot doar reglementa modul de tranzacţionare”.

Cea mai populară paradigmă este aceea că „Bitcoin este folosit de infractori”.

„Dolarii, euro, petrolul şi chiar pantofii sunt folosiţi ca monedă de către infractori. Le interzicem pe toate acestea?”, spune Teodosiu.

Toate exchange-urile au început să ia măsuri în conformitate cu reglementările AML ( n.r: Anti-money laundering – împotriva spălării de bani). Acestea includ noţiuni precum KYC (n.r: Know your customer – cunoaşte-ţi clientul), ceea ce obligă exchange-urile să ceară o serie de date personale utilizatorilor care îşi creează wallet-uri pe platforma lor.

Tehnologia Ethereum şi „smart contract”

Tehnologia monedei digitale denumite ethereum are la bază un concept denumit „smart contract”, motiv pentru care mai multe companii iau în considerarea adoptarea acestui blockchain în activitatea lor. Smart contract-ul reprezintă un schimb servicii – monede care se derulează automat într-un mod direct proporţional.

Spre exemplu, dacă stabileşti cu o firmă de marketing că le vei plăti 10 bitcoini pentru ca pagina ta de Facebook să ajungă la 10.000 de urmăritori în 3 luni, contractul este înscris în blockchain. Atunci când pagina ajunge, spre exemplu, la 5.000 de urmăritori, contractul trimite către firma de marketing 5 bitcoini.

Cum poţi mina criptomonede?

Minerii sunt cei care, prin intermediul computerelor şi al echipamentelor decriptează şi validează tranzacţiile. Codurile pe care le decriptează sunt generate automat, plecând de la codurile scrise iniţial de developerii bitcoin.

Specialiştii consideră că profitabilitatea minatului este mai mare atunci când minezi criptomonede mai mici acum, dar cu potenţial de creştere, deoarece o monedă cu o valoare ridicată precum bitcoin-ul presupune costuri de minare foarte ridicate şi o perioadă de minare foarte mare.

Puteti investi in crypto prin platformele:

Cryptoasset investing is highly volatile and unregulated in some EU countries. No consumer protection. Tax on profits may apply.

Past performance is not an indication of future results. Also, leveraged products can carry a high degree of risk. eToro offers protective measures to manage risk effectively, but in rare occasions it is possible to lose more money than invested. This content is for information and educational purposes only and should not be considered investment advice nor portfolio management.

Tags: , , , , , , ,

Aici îți poți deschide un cont de tranzacționare

Capitalul tău este expus riscurilor.

Magazine recomandate pentru shopping online:


emag.ro FashionDays PC Garage CEL.ro
altex Aoro Carturesti logo QuickMobile